Nemusíte mať vrásky. Prečo vznikajú? Tradičná čínska medicína pozná odpoveď

VRÁSKY A PRÍČINY ICH VZNIKU

Vrásky vedia byť krásne, v detstve sme ich obdivovali na svojich starých rodičoch. Vďaka nim boli ich tváre skúsené a láskavé. Od istého veku, väčšinou okolo 35. roku života, nás však postupne začínajú hnevať. Niekedy netušíme, kedy sa vlastne vytvorili a uvažujeme, ako ich vymazať z našej dovtedy hladkej tváre. Každý z nás je iný, niekto ich má skôr, niekto neskôr, niekto nimi trpí viac, iný menej. Prečo je to tak?

Koža je obrazom stavu nášho vnútra. Funkčnosť orgánov a všetky fyziologické procesy (hlavne krvotvorba a činnosť obličiek) sú zodpovedné za stav našej pokožky. Ak orgány nepracujú správne, pleť nemá dosť energie, je podvyživená a následne aj vráskavá. Z toho vyplýva, že zvýšený výskyt vrások môže signalizovať nedostatočnú činnosť obličiek a sleziny.


Príčina vzniku vrások

Vrásky vznikajú najmä ako dôsledok nedostatočnej krvotvorby a oslabených obličiek. Orgán, ktorý zabezpečuje správnu produkciu krvi, je práve slezina, ktorá ju vytvára z jedla a nápojov, ktoré prijmeme. Slezina následne prekrvuje pokožku a zabraňuje vzniku vrások. Energia obličiek vzniká pri narodení a je len na nás, ako si ju počas života udržíme. Nesprávny životný štýl môže spôsobiť, že sa energia z obličiek postupne vytráca a starnutie celého tela zrýchľuje.

Slezina

Oslabená krvotvorba môže mať viacero dôvodov. Často sa vyskytuje po pôrode, operáciách či ochoreniach, kedy dochádzalo k zvýšenému krvácaniu. Spôsobujú ju aj chemické lieky a nedostatočná funkčnosť sleziny, ktorú ohrozuje najmä stres, nezdravé stravovanie a sedavý spôsob života. Tento problém sa prejavuje viacerými spôsobmi: suchá pokožka a vrásky, bledá tvár a pery, precitlivenosť, búšenie srdca, únava a pasivita, bolestivosť svalstva, krvácanie z nosa, pri močení či stolici, nízke libido, nočné potenie, suché vlasy, problematické zaspávanie, suché oči, ľahká tvorba modrín či prisilná alebo prislabá menštruácia.

Nedostatočná krvotvorba


Krv, ktorá je tvorená slezinou, vyživuje všetky orgány a ostatné časti organizmu ako svaly, väzy, tkanivá, kožu a šľachy. Ak sa vám stáva, že ráno trpíte bolesťami chrbtice, ktorá postupne odznie, môže byť príčinou nedostatočná krvotvorba. Nejedná sa tu totiž o bolesti kostí či stavcov, ale svalstva, tkaniva a šliach. Počas spánku tieto nedostali dostatočnú krvnú výživu, a preto sú ráno stuhnuté.

Nedostatočnou krvotvorbou trpí aj naša pokožka. Je slabo vyživená, suchá, neelastická a v neposlednom rade vráskavá.

Ak chceme zvýšiť krvotvorbu, musíme sa zamerať na funkčnosť našej sleziny. Ak konzumujeme nezdravé jedlá, slezina nie je schopná pretransformovať ich na energiu a jej činnosť je oslabená. Slezine škodia sladké pokrmy, mlieko a mliečne výrobky a vysokokalorické jedlá. Zdravá strava a príjem niektorých bylín podporí tvorbu sleziny, ak ju dodržiavame dlhodobo. Zaraďte preto do svojho jedálnička zelenú listovú zeleninu (špenát, šalát, mangold) a brokolicu, ktoré obsahujú mnoho chlorofylu napomáhajúceho vstrebávaniu železa. Tým podporíte aj tvorbu novej čerstvej krvi. Nevynechajte jačmeň a pohánku, namiesto cukroviniek zvoľte sušené ovocie, oriešky a semienka. Vhodné sú najmä datle, marhule, moruše, vlašské orechy, mak a čierny sezam. Pomôže vám aj čerstvé ovocie a zelenina ako čučoriedky, čierne ríbezle, červené hrozno, čerešne, červená repa, mrkva a tekvica – teda všetko červenej farby. Do jedál si pridávajte šafran regulujúci krvný tok. V prípade nedostatku železa jedzte červené mäso, pečienky a vajíčka. Vyhnite sa presoleným a pikantným jedlám, kyslím potravinám, mliečnym produktom a rafinovanému cukru. Ak máte radi čaje, stavte na arniku, oman pravý či angeliku, nevynechajte pravidelný šport či iný pohyb, ktorý rozprúdi krv v celom vašom organizme.


Obličky


Tradičná čínska medicína považuje obličky za jeden z najdôležitejších orgánov ľudského organizmu. Energia v nich skrytá je podľa Číňanov „esenciou života“. Tá je udržiavaná a zväčšovaná správnou životosprávou, dostatočným pohybom a psychickým nastavením.

Obličky trpia najmä stresom, nadmernou pracovnou záťažou, sexuálnou aktivitou, nezdravou stravou, nedostatočným spánkom, príliš dlhým časom stráveným v stoji alebo chôdzou (práca, turistika), slabým pitným režimom či zlým psychickým rozpoložením jedinca. Ťažkosti s obličkami môžu byť aj vecou genetiky, rovnako je to aj s ich dobrým stavom.

Oslabenie obličiek sa u každého prejavuje inak, najčastejšie dôsledky bývajú vráskavenie tváre, tvorba kruhov pod očami, bolesti pohybového ústrojenstva, únava, osteoporóza, neplodnosť, vysoký tlak, poruchy rastu a duševného vývoja u detí, psychická nestabilita, nepravidelná menštruácia, hučanie v ušiach či pomočovanie.


Obličky sú neodmysliteľnou súčasťou nášho organizmu, pretože zabezpečujú správne pohlavné funkcie, spolupodieľajú sa na obehu vody a dýchaní, vyživujú kosti, kostnú dreň a mozog, a podobne ako slezina sú súčasťou tvorby čerstvej krvi.

Číňania veria, že správna starostlivosť o obličky im zabezpečí dlhovekosť, mladosť, pevné kosti, krásne vlasy a zdravé zuby. Obličky okrem stravy posilňujú aj pohybom, obľubujú najmä čchi-kungove cvičenie, jogu a meditácie. Konzumujú ryby, morské riasy a strukoviny.

Vo všeobecnosti potraviny podporujúce funkciu obličiek sú ryža, pšeno, fazuľa, sója, mungo, petržlen a jeho vňať, pažítka, zeler, uhorky, melón, hrozno, moruše a gaštany. Vhodné sú aj olivy a slivky umeboši. Niektoré bylinné čaje taktiež podporujú činnosť obličiek, jedná sa najmä o horčiak, prasličku, žihľavu a bazu čiernu. S mierou môžete konzumovať aj želatínu, tá okrem obličiek posilní aj vlasy a pokožku. Určite nekonzumujte salámy, údeniny, konzervované potraviny a bublinkové minerálky s vysokým obsahom sodíka.

Pre správnu funkciu obličiek je dôležité aj mentálne rozpoloženie človeka. Ak ich chcete posilniť, mali by ste byť odvážni, radi skúšať nové veci a nebáť sa rizika a zodpovednosti. Nezabúdajte ani na pravidelný pohyb a neriskujte v sexuálnom živote.


Kozmetické procedúry proti vráskam

Tvárová gymnastika – špeciálne tvárové cvičenie zvýši cirkuláciu krvi v pokožke, posilní tvárové svalstvo a zlepší pružnosť tkanív. Cvičte kdekoľvek a kedykoľvek, doma, v práci či v aute.
Pitný režim – nezabúdajte na dostatočnú hydratáciu, ideálna je čistá voda, bylinné čaje či ovocné alebo zeleninové šťavy. Vyhýbajte sa minerálnym vodám s vysokým obsahom sodíka.

Akupunktúra tváre – jedná sa o účinnú metódu zvyšujúcu obsah vody a tukov v pokožke. Akupunktúra zlepší tok energie v pleti, a tým predchádza tvorbe vrások.

Premieľanie oleja v ústach – panenským za studena lisovaným olivovým alebo sezamovým olejom si môžete vyplachovať ústa. Je to skvelý spôsob detoxikácie celej hlavy. Postačí vám jedna polievková lyžica oleja, ktorú v ústach premieľajte 30 minút a následne vypľujte. Ústa nezabudnite vypláchnuť teplou vodou a umyť si zuby. 

Lymfatická masáž tváre – jedná sa o špeciálny druh masáže, ktorá pomáha odbúravať toxíny z pokožky, čím zlepšuje jej vzhľad a zdravotný stav.
Pleťové masky – bahenná maska z mŕtveho mora, čerešňová maska, maska zo stévie – všetky tieto sú vhodné pre starostlivosť o pleť s vráskami.


Podporte krvotvorbu správnymi raňajkami

Pripravte si zdravé raňajky, ktoré podporia tvorbu krvi vo vašom organizme. Na panvici rozpáľte 3 ČL sezamového oleja, pridajte 5 PL jačmenných krúpok a mierne ich opražte. Zmes prelejte 4 – 5 dcl vody, pridajte vykôstkované datle, 1 PL mletého čierneho sezamu a duste približne 25 minút. Ak si ráno nestíhate pripraviť teplé raňajky, môžete si zmes uvariť už večer, uskladniť v chladničke a ráno zohriať.

Jačmeň má pozitívne účinky na slezinu, žalúdok a spolu s čiernym sezamom na tvorbu krvi.

Nápoj z melasy

Melasa sa zvykne nazývať „čierne zlato“. V závislosti od druhu cukrovej trstiny a výrobcu sa líši jej chuť, preto si každý vyberie. Je bohatá na živiny, vitamíny a minerály (železo, horčík, vápnik). Podporuje krvotvorbu a predchádza únave. Príprava nápoja je jednoduchá, 1 ČL melasy jednoducho rozmiešajte v pohári vlažnej vody.

Cvičte tvárovú gymnastiku podľa FACEFIT kartičiek do kabelky. 34 praktických kartičiek s návodom ako na to. Vzorové príklady a návod na superrýchly tréning

Súvisiace články