Zdravé opálenie? Neexistuje. Čo sa deje s pokožkou pri opaľovaní?

Neexistuje nič také ako bezpečné opaľovanie. Povieme si, čo sa deje s pokožkou žiariacou slnkom.

O opaľovaní sa dá povedať veľa dobrého aj zlého. Slnko je hlavným zdrojom vitamínu D, ktorý je kľúčový pre zdravie kostí a svalov. Ľudia často sa vystavujúci slnku majú lepší krvný tlak a náladu, menej sa stretávajú s autoimunitnými ochoreniami ako skleróza multiplex.

Na druhej strane nadmerné vystavovanie sa UV lúčom prispieva k 95% melanómovej a 99% nemelanómovej rakovine kože. Tieto ochorenia tvoria viac ako 80% všetkých rakovinových ochorení v Austrálii každý rok.

Ako pri všetkých liekoch, dávka je dôležitá. Napríklad v spomínanej Austrálii, najmä v lete, dávka UV je veľmi vysoká už pri krátkom vystavení sa slnku – napríklad pri chôdzi z parkoviska do obchodu. Ak si nie ste istí, či sa opaľovať, jednoduchá rada znie – neopaľujte sa! Pri opaľovaní telo dostane oveľa vyššiu dávku UV žiarenia, akú potrebuje k tvorbe vitamínu D.

Čo sa deje s pokožkou pri opaľovaní?

Opálenie sa tvorí vtedy, keď UV lúče zo slnka prepustia príliš veľa energie do pokožky, spôsobia poškodenie membrán, proteínov a čo je najdôležitejšie, DNA. Nadmerná energia z UVB lúčov (časť UV lúča prenikajúca do vrchných vrstiev pokožky) bráni DNA správne sa kopírovať počas multiplikácie buniek, čo môže spôsobovať mutácie.

UVA lúče prenikajúce hlbšie do pokožky môžu spôsobiť reaktívny a škodlivý proces (známy ako oxidatívne poškodenie vplyvom voľných radikálov), ktorý ničí nie len DNA, ale aj mnoho iných kožných štrukturálnych komponentov. Jediný deň na slnku môže spôsobiť milión defektov DNA v každej kožnej bunke.

Keď obnovovacie mechanizmy DNA objavia vysoké množstvo poškodenia, kožné bunky signalizujú melanocytom (bunkám produkujúcim pigment), aby začali tvoriť extra melanín – pigment dodávajúci farbu koži, vlasom a očiam. Extra melanín je distribuovaný do iných kožných buniek, aby chránil ich časti obsahujúce DNA. Filtruje tiež niektoré UV lúče a dodáva koži jej hnedastú farbu. Avšak nedokáže poskytnúť dostatočnú pomoc, jeho ochranná funkcia je podobná ako u opaľovacieho prípravku s ochranným filtrom číslo 2.

Vrásky, fľaky a poškodené kapiláry

Dvaja z troch Austrálčanov trpia rakovinou kože aspoň raz vo svojom živote, najmä kvôli poškodeniu DNA spôsobenému UVB lúčmi. Avšak predčasné starnutie je tiež menej známym efektom nadmerného slnenia.

UVA prenikajú hlboko do dermy, spodnejšej vrstvy kože a tvoria reaktívny kyslík poškodzujúci jej štruktúru. Časom to spôsobí solárnu elastózu, tvorbu nepravidelne zhrubnutých zhlukov elastických vlákien, ktoré degradujú do dezorganizovaných zamotaných štruktúr.

Eventuálne to môže viezť k druhu zhrubnutia a kožovitého vzhľadu, hlbokým vráskam, tmavým fľakom, bielym miestam hviezdicovitého tvaru a žltkastému tónu kože. Predčasne zostarnutá pokožka sa ľahšie poraní alebo má poškodené kapiláry.

Páči sa mi, ako vyzerá opálená koža. Čo s tým?

Opálená pokožka vyzerá zdravo a atraktívne, môže dokonca zvýšiť sebavedomie. Opaľovanie však určite zdravé nie je. Našťastie existuje aj iný spôsob, ako docieliť krásny hnedastý tón pleti – samoopaľovacie krémy. Obsahujú dihydroxyacetón, bezfarebnú molekulu cukru, ktorá sa zmení na hnedú počas reakcie s aminokyselinami v pokožke. Je bezpečný na používanie, pretože nepreniká hlbšie ako do najvrchnejšej vrstvy kože, kde sú už bunky vlastne mŕtve. Nenechajte sa zlákať soláriami, pretože dodávajú koži šesťkrát viac UV lúčov ako obedné slnko. Komerčné soláriá môžu byť často ilegálne a navyše sú veľmi drahé.

Ako sa mám dostatočne chrániť pred slnkom, aby som nemusela žiť v jaskyni?

Existujú dva spôsoby, ako sa správne chrániť pred slnkom. Používajte ochranný opaľovací prípravok s faktorom aspoň 30 každý deň v priestore, kde je UV index vyšší ako 3. Uprednostnite taký, ktorý obsahuje aj vitamín C napr. Daily radiance SPF30 Medik8.

Naneste si ho každé ráno a reaplikujte každé dve hodiny. Počas chladnejších mesiacov je vhodné zotrvať na miestach s UV indexom menej ako 3, aby ste telo podporili v tvorbe zdravej hladiny vitamínu D.

Ak plánujete dlhší pobyt na slnku, nezabudnite si dať na seba dlhé rukávy a nohavice, klobúk a slnečné okuliare. Reaplikujte krém každé dve hodiny vo veľkom množstve (približne jednu polievkovú lyžicu na každú časť tela, hrudník, chrbát, hlava/krk, ruky a nohy) a nezabúdajte piť veľa vody.

7 mýtov o opaľovaní

Nastal ten čas roka, kedy nás slniečko víta každé ráno, uvažujeme nad letnými dovolenkami, kde by sme radi získali opálenú a na pohľad zdravú pokožku. Opaľovanie však nie je také zdravé, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať a pred slnečnými lúčmi by sme mali mať veľký rešpekt.

Mýtus 1: naša pokožka potrebuje aspoň základné opálenie

Mnoho ľudí si myslí, že aby predišli spáleniu, musia sa aspoň trochu opáliť. Opálenie ako také je však znakom poškodenia pokožky. V snahe ochrániť sa koža produkuje viac melanínu, čím vzniká hnedastý tón. DNA sa poškodzuje tiež, čo vedie k zhrubnutiu pokožky.

Mýtus 2: opaľovanie je potrebné pre tvorbu vitamínu D

Ak žijete v severnejších krajinách, vystavovanie sa slnku môže byť dobrým spôsobom pre podporu tvorby vitamínu D. Avšak nadmerné slnenie môže spôsobiť zvýšenie rizika rakoviny kože a urýchliť starnutie. Aby ste telo povzbudili k produkcii dostatočného množstva vitamínu D, môžete staviť na stravu a výživové doplnky, ktoré vám nezničia pokožku ako škodlivé UV lúče. Ja si v lete každé ráno dám tabletu Helliocare Ultra D. Obsahuje vitamín D, zelený čaj a extrakt Polypodium leucotomos, chrániaci pokožku pred poškodením spôsobeným UVB/UVA žiarením. Je silným antioxidantom, inhibuje tvorbu voľných radikálov. Má imunoprotektívne funkcie: ochraňuje Langerhanove bunky a zachováva ich funkčnosť. Minimalizuje vznik hyperpignemtácii a predchádza vzniku slnečnej alergie.

Mýtus 3: ľudia s tmavšou pokožkou sa nemusia natierať opaľovacím krémom

Osoby so svetlou kožou by sa mali slneniu skutočne vyhýbať. Avšak aj tí, ktorých pleť má tmavší odtieň, môžu trpieť poškodením pokožky vplyvom UV lúčov. Aj keď vyššie množstvo melanínu u ľudí s tmavšou kožou môže prispievať k ochrane, nedokáže blokovať celú UV radiáciu. Ľudia so všetkými odtieňmi pokožky môžu časom trpieť rakovinou kože či fotostarnutím.

Mýtus 4: slnko a solárium sú jedinými zdrojmi žiarivej pokožky

Nie je nutné, aby ste svoju pokožku vystavovali riziku len preto, že chcete dosiahnuť žiarivý a opálený vzhľad. Zakúpte si bronzer alebo samoopaľovací krém, ktoré vám dodajú hnedastý odtieň bez rizík.

Mýtus 5: iba UVB lúče sú škodlivé

Existujú dva druhy UV lúčov: UVA a UVB. UVB sa označujú ako zlé, pretože sú spájané so spálením a tvorbou rakoviny kože. To však neznamená, že UVA sú bezpečné.

UVA lúče totiž spôsobujú fotostarnutie, a teda vrásky a nepravidelnú textúru. Sú nebezpečné aj pre DNA, najmä pri príliš dlhom slnení. A poškodenie DNA môže tiež prispieť k tvorbe rakoviny kože.

Mýtus 6: väčšina druhov rakoviny kože nie je závažných

Možno aj vy poznáte niekoho, kto trpel na rakovinu kože. Vo väčšine prípadoch sa toto ochorenie vyrieši a spomienkou zostane len malá jazva. Avšak nezabúdajme na to, že aj tento druh rakoviny môže byť smrteľný. Napríklad v USA zomrie na rakovinu kože jeden človek každú hodinu, čo je skutočne alarmujúce číslo.

Mýtus 7: ak sa nespálite, opaľovanie je bezpečné

Každé opaľovanie môže spôsobiť poškodenie kože. Akútne spálenie je bolestivé a zvyšuje riziko tvorby melanómu, avšak opaľovanie ako také podporuje fotostarnutie a predispozíciu na vznik rakoviny kože. Len preto, že momentálne vám opaľovanie nespôsobuje žiadne problémy, nemôžete prehliadať jeho riziká do budúcna. Ak si neviete predstaviť život bez hnedej pokožky, stavte na samoopaľovacie krémy.

Ako správne chrániť pokožku pred slnkom

Každý deň sa natierajte dostatočným množstvom ochranného opaľovacieho prípravku s filtrom aspoň 30, ideálne 50 a reaplikujte ho každé dve hodiny počas pobytu vonku.  Odporúčam prípravky Heliocare. Nezabúdajte ani na to, že neexistuje vodeodolný opaľovací krém, takže ho znovu naneste aj po každom kúpaní. Dodatočnou ochranou pred UV lúčmi sú aj:

  • ochranné oblečenie,

  • pobyt v tieni v čase obeda (10:00 – 14:00), kedy je slnko najintenzívnejšie,

  • široký klobúk a slnečné okuliare.

Odporúčam tito prípravky