Ovisnuté kútiky úst, ochabnutá pokožka a laloky v okolí dolnej sánky

Ochabnutá pokožka a laloky v okolí dolnej sánky

Dvojitá brada, alebo laloky, sú u ľudí znakom ochabnutej pokožky na krku tesne pod čeľusťou a na brade. Vekom sa vytvorí takmer u každého, pretože pokožka sa stáva menej elastickou. Väčšia dvojitá brada v každom veku je dôsledkom rôznych faktorov, ako je dedičnosť, stres, opakujúce sa tvárové zlozvyky a životný štýl. V tomto článku sa dozviete, aké cviky a procedúry sú účinné na boj s týmto neestetickým problémom.

Čo je dvojitá brada a takzvané syslíky?

Vekom svaly v oblasti brady, sánky a krku ochabujú a strácajú svoju pevnosť, čo spôsobuje klesanie pokožky, svalov a nahromadeného tuku v tejto oblasti. Ak vás daný nedostatok trápi, neklesajte na duchu. Existuje mnoho cvikov a úkonov, ktoré pomôžu pokožku opäť spevniť.

Príčiny vzniku ovisnutých kútikov úst a tkzv. lalokov


Hlavnou príčinou dvojitej brady a tvorby lalokov(syslíkov) je starnutie. Ak pleť starne, stráca zložky zabezpečujúce jej tvar, a to najmä tuk, spojivové tkanivo, proteíny, elastín a kolagén. Pokožka sa vekom tiež vysúša a stenčuje, a preto je pre ňu náročnejšie udržať si svoj tvar. Je menej odolná a plná, stáva sa tak zraniteľnejšou a citlivejšou najmä na gravitáciu. To je dôvod, prečo začína ochabovať v oblasti líc a úst až po bradu a sánku, kde sa vytvárajú laloky.

Rizikové faktory dvojitej brady sú:

  • predošlé spálenia pokožky slnkom
  • nadmerné alebo chronické požívanie alkoholu
  • fajčenie
  • chronická alebo nadmerná dehydratácia
  • chronický alebo nadmerný stres
  • strava chudobná na antioxidanty, zdravé tuky a iné esenciálne živiny
  • zvyky či výrazy, ktoré v nadmernej miere zaťažujú a využívajú lícne, ústne a sánkové svalstvo (mračenie, žuvanie žuvačky či dlhé telefonovanie)
  • kožné alergény pochádzajúce zo znečistenia ovzdušia či kozmetiky
  • nedostatočná starostlivosť o pokožku
  • nedostatočné alebo žiadne cvičenie
  • príliš agresívne čistenie pokožky
  • fyzická trauma či zranenie svalstva či pokožky tváre a sánky
  • dvojitá brada vyskytujúca sa u iných členov rodiny (aj v minulosti)
  • extrémny alebo rapídny úbytok hmotnosti
  • závažná alebo chronická choroba

Cvičenie tvárovej gymnastiky


Niektoré výskumy dokazujú, že tvárové cvičenie, a cvičenie vo všeobecnosti, pomáha redukovať viditeľnosť a závažnosť lalokov a zlepšuje schopnosť svalov tváre, sánky a krku udržať si svoj tvar.  I keď je štatistická evidencia spomínaných poznatkov  je stále slabá, všetky dostupné štúdie potvrdzujú pozitívny efekt týchto cvikov na omladenie celkového vzhľadu tváre. Cvičenie navyše zlepšuje mnohé faktory prispievajúce celkovému zdraviu organizmu. Tie najodporúčanejšie cviky by mali byť prevádzané jeden po druhom, aby zabezpečili rovnomerné precvičovanie svalov. V každej pozícii je potrebné zotrvať 5 až 20 sekúnd, až následne uvoľniť. Každý cvik opakujte 8- až 12-krát pokojne aj viackrát denne.

Ak sa obávate ochabovania tváre a krku spôsobeného vekom, cviky na dvojitú bradu by vám mali pomôcť, pretože dokážu spevniť svalstvo a zdvihnúť pokožku. Zvýšia krvný tok medzi touto oblasťou a okolitými partiami tváre, čím obnovia a osviežia vzhľad pleti.

Pripravila som pre vás praktickú pomôcku do kabelky. NOVINKA kartičky FACEFIT program, kompletný a prehľadný súhrn cvikov na kartičkách, ktoré môžete nosiť v kabelke a tak si zacvičiť kedykoľvek budete mať chuť.

 

Medzi najefektívnejšie cviky proti dvojitej brade a lalokom patria:

Cvik na krk, čeľusť a bradu

Tento cvik je určený na oblasť pod bradou a pomáha redukovať jej dvojitý vzhľad. Vzpriamene sa posaďte, bradou ukazujte nahor smerom k stropu, až kým nepocítite jemné napätie krčného svalstva. 20-krát prežujte, ako by ste mali žuvačku. Uvoľnite a proces zopakujte.

Cvik na krk a sánku

Vzpriamene sa posaďte, bradu majte smerom nahor. Ústa našpúľte a natiahnite smerom k stropu. Držte 5 sekúnd a uvoľnite. Zopakujte päťkrát.

Cvik na bradu

Seďte vzpriamene, bradu majte smerom k stropu, ústa majte pevne spojené. Natiahnite spodnú peru ponad vrchnú čo najviac. Pozíciu držte 5 sekúnd, uvoľnite a zopakujte päťkrát.

Cvik zameraný na sánku

Seďte vzpriamene, hlavu zakloňte tak, aby bola brada situovaná k stropu. Spodnú sánku posúvajte dopredu a nahor, aby bola tiež natiahnutá čo najviac k stropu. Pozíciu držte 10 sekúnd a uvoľnite, zopakujte 5-krát.

Všetky cviky je potrebné cvičiť pravidelne, aby ste uvideli želaný výsledok. Čím viac budete cvičiť, tým skôr a výraznejšie sa dostaví. Odporúča sa cvičiť každý deň po dobu troch až štyroch týždňov, neskôr postačí cvičiť tri- až štyrikrát do týždňa.

Aj tieto cviky pomôžu zlepšiť vzhľad vašej sánky:

  • Zívanie a široké otváranie úst, následné pomalé zatvorenie bez dotknutia zubov.
  • Špúlenie pier smerom von. Toto cvičenie je najúčinnejšie, ak sa robí v ľahu a kútiky úst sa ťahajú prstami smerom nadol. Tento cvik odporúčam!
  • Maximálne nafúknutie líc.
  • Žuvanie s mierne nadvihnutou hlavou smerom nahor.
  • Natiahnutie spodnej pery ponad hornú a zaklonenie hlavy. Pridajte aj úsmev.
  • V ľahu na rovnej podložke zdvihnutie hlavy a pritlačenie  krku smerom k hrudi, jazyk pritom tlačí na podnebie.
  • Hmkanie s jazykom zatlačeným proti podnebiu.
  • Vyslovovanie zvuku „o“ a následne „e“ so zvýšenou silou a prehnanými pohybmi úst.

Starostlivosť o ovisnutú pokožku v oblasti sánky

Laloky sú väčšinou neproblematické a nevyžadujú špeciálnu lekársku pozornosť. Pre mnohých ľudí sú však príčinou diskomfortu a úzkosti a spôsobujú znížené sebavedomie. Lekárska starostlivosť o túto oblasť tela zahŕňa špeciálne procedúry a terapie nehradené zdravotnými poisťovňami. Alternatívou môže byť aj plastická chirurgia, ktorá je však nákladná, invazívna a často vyžaduje hospitalizáciu.

Procedúry, ktoré sú tiež vhodné:

  • laserové ošetrenie
  • chemický peeling
  • akupunktúra či akupresúra
  • tvárová či lymfatická masáž

Menej invazívne alternatívne terapie sú čoraz bežnejšie, neexistujú však detailnejšie štúdie o ich efektivite.

FaceFit program inšpirovaný svetovou štúdiou aj základný 6 týždňový kurz tvárovej gymnastiky v elektronickej verzii. Videá si stiahnete a zložíte.
Prehrajte si kedykoľvek na mobile alebo stiahnite na USB.
 

Prevencia

Žiadna z vyššie spomínaných metód nezaručí úplnú prevenciu pred vznikom dvojitej brady a lalokov, zmena životného štýlu vám môže pomôcť v ich redukcii či riziku skorého vzniku. Vhodná prevencia zahŕňa:

  • dostatočnú hydratáciu
  • ochranu pred UVA a UVB lúčmi vhodnými opaľovacími prípravkami
  • nosenie ochranného oblečenia pri dlhom a intenzívnom vystavení sa slnku
  • používanie zvláčňovačov
  • používanie krémov a pleťových mliek s vysokým obsahom antioxidantov zabezpečujúcich tvorbu kolagénu, ako aj používanie retinolu (druh vitamínu A), vitamínu C a vitamínu E. 
  • vyhnutie sa zlozvykom a tvárovým výrazom, ktoré nútia svaly sánky a líc nahýbať sa smerom nadol, mračeniu a nadmernému a dlhodobému používaniu počítača
  • zdravé stravovanie
  • pravidelné cvičenie
  • žiadne fajčenie
  • spánok na chrbte namiesto na boku či bruchu
  • cvičenie tvárovej gymnastiky pre spevnenie svalstva celej tváre

Na záver

Každý môže eventuálne trpieť dvojitou bradou a stratou elasticity pokožky v spodnej oblasti tváre, niektoré faktory však prispievajú k jej vzniku.

Sú nimi poškodenie v tejto oblasti, nedostatočná strava, opakované výrazy či rýchly úbytok hmotnosti. Laloky sú neškodné, spôsobujú však pocit nepohodlia a nespokojnosti s vlastným výzorom. Medicína ich dokáže odstrániť procedúrami ako lifting, injekčné výplne či rádioterapia. Menej invazívne metódy sú tiež populárne a zahŕňajú akupunktúru, tvárovú masáž a gymnastiku. Pravidelné cvičenie špeciálnych cvikov pomôže zlepšiť vzhľad a závažnosť už existujúcich lalokov.