Vypadávanie vlasov? 10 tipov pre husté a pevné vlasy

Muži či ženy v každom veku túžia po pevných a bohatých vlasoch. S vekom však dochádza k ich oslabovaniu a k vypadávaniu vlasov, čomu sa dá predísť aj prírodnými metódami zahŕňajúcimi hormonálnu rovnováhu, redukciu stresu či správne stravovanie.

V priemere má hlava dospelého človeka 100.000 – 150.000 vlasov a stráca 50 – 100 vlasov každý deň. Môže sa to zdať veľa, je to však úplne normálny proces obnovy vlasov. Obavy nastávajú vtedy, ak sa jedná o permanentnú stratu vlasov a hroziacu plešatosť.

Čo vlastne spôsobuje stratu vlasov? Existujú vitamíny podporujúce ich rast? Všetky tieto otázky si postupne zodpovieme.

Top 10 prírodných procedúr proti vypadávaniu vlasov

Vypadávanie vlasov spôsobené nejakou traumatickou životnou udalosťou sa dá zvrátiť, je to len otázka času a trpezlivosti. Ak však viete, že vypadávanie nie je vo vašom prípade dočasný problém a vaše vlasy postupne strácajú objem, vyskúšajte nasledovné prírodné metódy, ktoré vám môžu pomôcť obnoviť ich rast a zdravie.

1, Vysadenie liekov

Uistite sa, či niektoré z vami užívaných liekov nespôsobujú vypadávanie vlasov a ak je to možné, vysaďte ich či nahraďte inými.

2, Bylinky

Extrakt zo semienok trpasličej palmy a výživové doplnky s ich obsahom udržiavajú vyrovnanú hladinu testosterónu, a tým podporujú rast vlasov.

Ginko biloba je bylinka posilňujúca vlasy a zmierňujúca ich úbytok. Podporuje krvný obeh a zvyšuje príjem antioxidantov. Aplikujte preto jej 40 až 80 mg extrakt trikrát denne.

3, Redukcia stresu

Stres má priamy vplyv na zdravie vlasov a celého tela. Skúste ho odbúrať upokojujúcim cvičením (napríklad jogou) či meditáciou.

4, Hormonálna rovnováha

Od stravy cez cvičenie až po bylinky, existuje mnoho spôsobov nadobudnutia hormonálnej rovnováhy. Tá priamo súvisí so zdravím štítnej žľazy, ktorej nesprávna funkcia môže spôsobiť vypadávanie vlasov.

5, Vhodná strava

Ak vám padajú vlasy, mali by ste zvýšiť príjem dôležitých živín priamo ovplyvňujúcich ich zdravie. Tie vám dodajú nasledovné potraviny:

  • Divo lovené ryby studených vôd – ako napríklad losos, ktorý obsahuje vysoké množstvo omega-3 mastných kyselín s protizápalovým účinkom.
  • Hovädzie mäso z dobytka pasúceho sa na tráve – proteíny bohaté na železo vám zabezpečia zdravé a krásne vlasy. Ak trpíte nedostatkom železa, vlasové folikuly sú oslabené, čo negatívne ovplyvňuje prirodzený rast vlasov a môže viezť k ich nadmernému vypadávaniu. 
  • Zelenina bohatá na železo – príjem železa si môžete zvýšiť aj konzumáciou strukovín, kapusty, špenátu či inej tmavozelenej listovej zeleniny.
  • Potraviny s vysokým obsahom vitamínu C – dostatok vitamínu C v strave dodá vlasom potrebné antioxidanty a zlepší absorpciu železa. Konzumujte preto guavu, červenú papriku, kivi, papáju, brokolicu či bobuľovité ovocie.
  • Potraviny bohaté na vitamín A – tie pomôžu pokožke hlavy, ktorá je kľúčová pre rast zdravých vlasov. Sú nimi tekvica, sladké zemiaky či zimná kapusta.
  • Potraviny s vysokým obsahom biotínu – nedostatok biotínu môže viezť k suchým vlasom náchylným na vypadávanie. Jedzte preto droždie a vaječný žĺtok. 
  • Potraviny s obsahom zinku – zinok je živina dôležitá pre celkové zdravie vlasov a jeho nedostatok vedie k ich vypadávaniu. Zinok sa zúčastňuje rastu tkaniva a obnovy vlasov. Nachádza sa v hovädzom mäse, tekvicových semienkach a cíceri.

6, Nevhodná strava

Niektoré potraviny podnecujú vypadávanie vlasov, patria sem:

  • Potencionálne alergény – ak konzumujete potraviny, ktoré spôsobujú vo vašom tele alergické reakcie, zvyšujete zápalovú aktivitu, ktorá je kontraproduktívna pre rast vlasov. Môže sa jednať o glutén, mliečne výrobky, kukuricu, sóju, konzervačné látky či prísady.
  • Trans-mastné kyseliny – trans-tuky – tie zvyšujú zápal v tele, ktorý môže spôsobiť vypadávanie vlasov. Nekonzumujte preto zeleninové, kukuričné či sójové oleje.
  • Cukor – cukor spôsobuje hormonálnu nestabilitu a zápal, čo vedie k strate vlasov.
  • Spracované potraviny – tie obsahujú chemické látky narúšajúce hormonálnu rovnováhu.
  • Alkohol – zvyšuje zápal a spôsobuje toxicitu pečene, čo vedie k vypadávaniu vlasov.
  • Kofeín – príliš veľa kofeínu spôsobuje dehydratáciu a hormonálnu nerovnováhu.

7, Prírodné doplnky stravy

Nasledovné doplnky stravy môžu dodať potrebné živiny, zmierniť zápal a stres, a tak pomôcť v boji proti vypadávaniu vlasov:

  • Multivitamín obsahujúci antioxidačné vitamíny A, C a E, B-komplex a minerály ako magnézium, vápnik, zinok a selén.
  • Omega-3 mastné kyseliny z rybieho oleja (1 až 2 kapsule či 1 polievková lyžica denne).
  • Vitamin C, 500 – 1.000 miligramov 2-krát denne.
  • Lysín, 500 – 1.000 miligramov denne.
  • B-komplex vitamíny, 1 tabletka denne, proti stresu.
  • Vývar z kostí alebo proteínový prášok tiež zlepšujú kvalitu vlasov a zmierňujú ich vypadávanie. Sú bohaté na proteíny, kolagén, želatínu, glukosamín, chondroitín a základné minerály ovplyvňujúce aj zdravie pokožky a nechtov. Existuje mnoho receptov, vďaka ktorým ich bez problémov začleníte do vašej stravy.

8, Šampóny a kondicionéry

Zakúpte si šampón a kondicionér s obsahom biotínu, čo je vlastne vitamín skupiny B posilňujúci vlasy, nechty a pokožku. Biotín môžete užívať aj vnútorne.

9, Studenšie sprchy

Príliš horúca voda môže dehydratovať vlasové vlákna, čo vedie k suchým a padavým vlasom. Nižšia teplota sprchy udržiava vlasy vláčne a bohaté.

10, Esenciálne oleje

  • Rozmarínový olej zvyšuje bunkový metabolizmus a podporuje bohatosť a rast vlasov.
  • Olej z psice tuhej podporuje rast vlasov a spomaľuje šedivenie.
  • Pepermintový olej taktiež podporuje rast vlasov.

Zo spomínaných esenciálnych olejov si môžete pripraviť zmes, ktorú vmasírujete do pokožky vlasov raz či dvakrát denne. Použite pritom štyri kvapky z každého esenciálneho oleja, ktoré pridáte do jednej polievkovej lyžice kokosového či olivového oleja. 

Príčiny a rizikové faktory – vypadávanie vlasov

Vypadávanie vlasov môže byť veľmi frustrujúce, príčin môže byť niekoľko:

1, Dedičnosť

Dedičnosť je najčastejšou príčinou vypadávania vlasov, najmä u mužov, u ktorých často začína už v puberte.

2, Hormonálna nerovnováha

Hormonálna nerovnováha a hormonálne zmeny môžu tiež zapríčiniť nadmerné vypadávanie vlasov. Jedná sa o dočasné zmeny ako tehotenstvo či menopauza, môže však ísť aj o nesprávnu funkciu štítnej žľazy. Za účelom jej korekcie je potrebná návšteva lekára.

3, Syndróm polycystických vaječníkov

je ďalšou možnou príčinou straty vlasov, ktorá je spojená s hormonálnou nerovnováhou a vedie k rastu vlasov na nesprávnom mieste (ako napríklad na tvári) a ich úbytku na hlave.

4, Problémy so štítnou žľazou či iné zdravotné komplikácie 

Zdravotné ťažkosti tiež môžu viezť k vypadávaniu vlasov, ide najmä o problémy so štítnou žľazou, syndróm polycystických vajčníkov, lupus, niektoré druhy rakoviny, ochorenia hypofýzy, ťažkú otravu kovom, HIV či iné chronické choroby.

5, Lieky

Užívanie niektorých liekov môže viezť k nadmernému vypadávaniu vlasov. Jedná sa najmä o tieto skupiny medikamentov:

  • Lieky proti akné
  • Antibiotiká
  • Antidepresíva
  • Lieky proti plesniam
  • Lieky na riedenie krvi
  • Lieky užívané počas chemoterapie
  • Lieky znižujúce cholesterol
  • Lieky proti epilepsii
  • Lieky proti vysokému krvnému tlaku
  • Hormonálna terapia – estrogén a progesterón u žien, testosterón a androgény u mužov
  • Imunosupresíva
  • Interferóny
  • Stabilizátory nálady
  • Protizápalové lieky bez obsahu steroidov
  • Orálna antikoncepcia
  • Lieky proti Parkinsonovej chorobe
  • Steroidy
  • Lieky na štítnu žľazu

6, Udalosti spúšťajúce vypadávanie vlasov

Ak ste zažili intenzívny šok, fyzický či emocionálny, môže vám kvôli tomu vypadnúť väčšie množstvo vlasov v priebehu niekoľkých mesiacov po danej udalosti. Môže sa jednať o úmrtie v rodine, operáciu či náhly a výrazný úbytok hmotnosti.

7, Starostlivosť o vlasy

Nadmerný styling či prehrievanie vlasov môže tiež vyústiť do ich vypadávania. Farbenie, žehlenie či trvalá ich vysúša a oslabuje, čím môže dôjsť k strate ich objemu.

8, Ostatné rizikové faktory – vypadávanie vlasov

Patrí sem starnutie, stres, nedostatočná výživa či chronické ochorenia ako diabetes alebo lupus.

Vypadávanie vlasov – ženy vs. muži

Zdravá pokožka hlavy obsahuje 80% rastúcich a 20% oddychujúcich vlasových folikúl. Strata bohatosti vlasov nastáva, ak tie vitálne spomalia alebo úplne zastavia svoju činnosť. U žien k tomu dochádza vekom, najmä po 50-ke je strata vlasov viac výrazná. Z 90% sa jedná o genetiku, 10% môžeme pripísať hormónom. Strata vlasov u žien len zriedka kedy vedie k plešatosti.

U mužov tento proces často začína už v puberte, kedy sa mnohým vytvárajú tzv. kúty postupujúce ďalej na vrch hlavy. Bohužiaľ u viacerých mužov tento stav prechádza až do úplnej straty vlasov.

Pomôcť tu môžu už spomínané prírodné metódy, ktoré posilnia vlasové folikuly a zmiernia vypadávanie vlasov. Zmena sa však nestane zo dňa na deň, je potrebné byť trpezliví. U žien sa odporúča prvotné vyšetrenie štítnej žľazy či hormonálnej rovnováhy. Ak je strata vlasov vo vašom prípade vecou genetiky, nezúfajte. Správnou výživou a zdravým životným štýlom ho môžete výrazne pozastaviť.

 

Pridajte sa k nám na Facebook a získajte vždy horúce novinky, tipy a rady.

Kozmetika a výživa proti vypadávaniu vlasov a obnovenie hustoty