Šťavnatá pleť a nadváha? Mladá pleť očami dietológa

Mladá pleť a nadváha: 10 dôležitých otázok o chudnutí 

Večná téma – chudnutie. 😊 Takmer každá druhá žena sníva o schudnutí: pre niektoré je dôležité zhodiť do leta pár kíl navyše a iným nadváha bráni žiť plnohodnotný život. Olej do ohňa prilievajú lesklé časopisy, ktoré prostredníctvom obrázkov štíhlych modeliek fixujú v mysli spojenie medzi štíhlosťou a príťažlivosťou. 

Vedci však zistili, že nadváha nie je len nevzhľadná a nezdravá: v skutočnosti má obezita priamy vplyv na proces starnutia organizmu. 

Ako súvisí nadváha so starnutím? 

Veda dokázala, že tieto dva procesy v organizme – obezita a starnutie – sú identické z hľadiska zmien, ktoré prebiehajú v génoch. Poďme sa do tejto teórie ponoriť trochu hlbšie. 

Na koncoch vlákien DNA sa nachádzajú teloméry, ktoré chránia konce chromozómov, kde je zaznamenané naše genetické dedičstvo.  V priebehu života a v dôsledku zlých návykov (napr. nadváha, chronický stres, fajčenie, nedostatok pohybu) sa teloméry skracujú. Z tohto dôvodu sa strácajú dôležité genetické informácie o tom, ako telo funguje, ako sa vytvárajú určité bielkoviny a ako vôbec funguje.

Keď teloméry prestanú chrániť chromozóm, ten sa počas delenia bunky rozpadne. Bunky starnú a odumierajú a tvorí sa čoraz menej nových buniek.

Telomery, kľúčom k dlhovekosti

Prípravok na predĺženie telomér LIGHT of LIFE, patent ocenený Nobelovou cenou

Aké ďalšie súvislosti existujú medzi zrýchleným starnutím a obezitou alebo nadváhou?

Faktom je, že keď má človek nadváhu, v ľudskom tele sa vyskytuje taký stav, ako je inzulínová rezistencia: niektorí ľudia už majú cukrovku II. typu, iní môžu mať prediabetes. Všetky tieto stavy sú však charakterizované zvýšením hladiny cukru v krvi. Na pozadí zvyšujúceho sa cukru sa v tele začína proces glykácie, a to zmena štruktúry bielkovín.

Čo sa deje s bielkovinami? Elastín a kolagén znášajú najväčšiu časť poškodenia. Strácajú svoju pružnosť, stávajú sa tuhšími, tvrdšími a na tvári sa objavujú vrásky.  Pokožka sa celkovo stáva ochabnutou: jej pružnosť sa vytráca.

Môže človek tieto procesy ovplyvniť?

Samozrejme, proces glykácie môžete urýchliť aj spomaliť. Človek by mal s potravou prijímať dostatok látok na zlepšenie tvorby kolagénu a elastínu.

Napríklad správne bielkoviny, čo sú bielkoviny živočíšneho pôvodu. Tento stavebný materiál by sa nemal zo stravy vylúčiť, je dôležitý pre všetky telesné bunky.

Ktoré potraviny urýchľujú glykáciu tým, že výrazne zvyšujú hladinu cukru v krvi?

Hlavným spúšťačom je samotný rafinovaný cukor, ako aj mnohé cukry, ktoré sa nachádzajú v obilninách a pečive. Pri kúpe potravín je dôležité čítať zloženie na etikete a skontrolovať, či neobsahujú rafinovaný cukor. 

Na aké zdravotné problémy sa ľudia s nadváhou zvyčajne sťažujú?

Obezita zvyčajne postihuje celé telo a pacienti majú obrovské množstvo sťažností: zníženú výkonnosť, zvýšenú únavu, znížené libido, kolísanie tlaku, nadmerné potenie a niekedy aj žalúdočné a črevné problémy.

To všetko sú prvé varovné príznaky mnohých závažných ochorení. Najčastejšie z nich – inzulínová rezistencia, prediabetes alebo už diabetes mellitus II. typu, ktorý je nebezpečný svojimi komplikáciami pre oči, obličky, končatiny. Nemali by sme zabúdať ani na psychické problémy, na znížené sebavedomie. Všetky tieto problémy sa však dajú vyriešiť, hlavné je vybrať si správnu cestu. 

Čo robiť v prípade genetickej predispozície k nadváhe? Sú takíto ľudia odsúdení na obezitu?

Genetická predispozícia sa môže vyskytnúť, ale ako ukazuje prax, 90 % pacientov je obéznych alebo má nadváhu z elementárnych dôvodov, ktoré závisia od nich samotných. Uveďme si tie hlavné:

  • Konzumácia vysokokalorických potravín: prevaha jednoduchých sacharidov, tukov v strave.
  • Časté prejedanie
  • Stresové stravovanie
  • Nedostatok stravy
  • Nesprávny postoj k jedlu, ktorý mohli rodičia v detstve zakladať, napríklad pre akýkoľvek úspech dostali sladkosť 

Zmeniť stravovacie návyky je samozrejme ťažké a v tomto veľmi pomáha poradenstvo psychológa. 

Existujú nejaké druhy cvičenia, ktoré prinášajú najlepšie výsledky? 

Každý vie o dôležitej úlohe fyzickej aktivity pri chudnutí. Typ cvičenia si každý vyberie sám, ale je veľmi dôležité pochopiť, že táto záťaž musí byť pravidelná, takže by nemala byť vyčerpávajúca. Šport by mal prinášať radosť, inak sa kilogramy vrátia okamžite, len čo človek prestane cvičiť. 

Nie je potrebné chodiť do drahého fitnescentra – z hľadiska chudnutia budú užitočné aj dlhé prechádzky, plávanie, domáca joga alebo tanec.

Prečo dnes odborníci na výživu venujú toľko pozornosti obvodu pása? 

Faktom je, že obezita sa vyskytuje vo viacerých typoch, ale najnebezpečnejšia z nich je abdominálna obezita, ktorá sa týka nahromadenia tukového tkaniva v oblasti pása.

U ľudí s abdominálnou obezitou sa vyvíja inzulínová rezistencia, diabetes mellitus, zvýšená hladina cholesterolu a rozvoj a progresia aterosklerózy. Tukový vankúšik na páse sa stáva orgánom produkujúcim hormóny.

Aký je správny spôsob merania obvodu pása? A aké údaje by vás mali prinútiť zamyslieť sa nad svojím zdravím?

Vezmite si centimetrový meter a zmerajte si obvod pása v úrovni pupka pred zrkadlom.

Výsledky nad 80 cm u žien a nad 94 cm u mužov poukazujú na brušnú alebo viscerálnu obezitu

Takéto „nafúknuté“ údaje o obvode pása majú spravidla majitelia typov postáv “hruška” a “jablko”. To sa niekedy označuje skôr ako samotné typy obezity než ako znaky postavy. 

Nebezpečenstvo tu spočíva v tom, že tukové tkanivo sa ukladá v nadbytku nielen v podkožnej tukovej vrstve, ale aj vo vnútri brušnej dutiny.  Každý orgán je akoby v tukovom vreci a nemôže správne fungovať.

Aké chyby robia ľudia pri chudnutí?

Najdôležitejšou chybou je nedostatočná motivácia. Schudnúť kvôli dovolenke alebo prázdninám, aby ste sa zmestili do obľúbených šiat – všetky tieto dôvody neprinesú dlhodobý efekt chudnutia.

V centre každej motivácie musí byť na prvom mieste zdravie. 

Keď človek nemá rýchle výsledky, stráca motiváciu. Treba si však uvedomiť, že prudký úbytok hmotnosti spôsobený prísnymi diétami alebo dokonca hladovkami je pre telo obrovským stresom. Produkuje sa hormón kortizol: reštrukturalizuje telo a núti ho ukladať tuk. Takto sa objavujú tukové zásoby. Okrem toho v prípade vyčerpávajúcich diét človek nestráca v prvom rade tukové zásoby, ale svalovú hmotu, ktorú je neskôr veľmi ťažké obnoviť.

Iba racionálne chudnutie, ktoré zahŕňa vyváženú stravu a potrebnú fyzickú aktivitu, prináša z dlhodobého hľadiska požadované výsledky. Nie je tak dôležité schudnúť, ako si váhu udržať.  

Boj proti obezite neznamená odoprieť si chutné jedlo a obľúbené aktivity. Kompetentný odborník vám môže pomôcť bezpečne sa zbaviť nadváhy a na dlhý čas oddialiť celkové starnutie vášho tela. Som o tom presvedčená… Nebojte sa vyhľadať pomoc…

Iveta

Odporúčané doplnky stravy

Prečítajte si tiež