Glukomanán – efektívny doplnok na chudnutie?Funguje a aké sú skúsenosti?

Glukomanán je prírodná, vo vode rozpustná vláknina extrahovaná z koreňov slonieho yamu, tiež známeho ako konjac. Môže to byť účinný doplnok na chudnutie. Avšak len vtedy, keď sa berie správne.

Chudnutie nie je vždy jednoduché a dlhodobý úspech si vyžaduje oddanosť a vytrvalosť. Nespočetné množstvo doplnkov a diétnych plánov sa predáva ako účinné stratégie na chudnutie, ktoré uľahčujú veci.

Tento článok podrobne skúma vedu za glukomanánom a či je to niečo, čo by ste mali užívať.

Glukomanán tvorí 40 % sušiny slonieho yamu, ktorý pochádza pôvodne z juhovýchodnej Ázie. Má dlhú históriu používania v bylinných zmesiach a tradičných potravinách ako tofu, rezance a konjac želé.

Glukomanán má výnimočnú schopnosť absorbovať vodu a je jednou z najviskóznejších známych vláknin. Absorbuje toľko tekutiny, že malé množstvo glukomanánu pridané do pohára vody premení celý obsah na gél. Predpokladá sa, že tieto jedinečné vlastnosti sprostredkovávajú jeho účinky na chudnutie.

Ako glukomanán pomáha pri chudnutí?


Glukomanán je vo vode rozpustná potravinová vláknina. Rovnako ako ostatné rozpustné vlákna sa verí, že podporuje chudnutie niekoľkými spôsobmi:

  • Má veľmi nízky obsah kalórií.
  • Zaberá miesto v žalúdku a podporuje pocit plnosti (sýtosti), čím znižuje príjem potravy pri nasledujúcom jedle.
  • Spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka, čím prispieva k zvýšeniu sýtosti.
  • Rovnako ako iná rozpustná vláknina znižuje vstrebávanie bielkovín a tukov.
  • Vyživuje tiež priateľské baktérie vo vašom čreve, ktoré ho premieňajú na mastné kyseliny s krátkym reťazcom, ako je butyrát, o ktorom sa v niektorých štúdiách na zvieratách preukázalo, že chráni pred priberaním tuku.

Kŕmenie črevných baktérií môže mať aj ďalšie výhody. Niektoré štúdie preukázali koreláciu medzi zmenenými črevnými baktériami a telesnou hmotnosťou (6, 7).

Glukomanán sa líši od väčšiny ostatných rozpustných vlákien, pretože je výnimočne viskózny, vďaka čomu je obzvlášť účinný pri chudnutí.

Rovnako ako iná rozpustná vláknina, glukomanán absorbuje vodu vo vašom žalúdku a prispieva k pocitu plnosti. Okrem toho môže podporovať znížený príjem kalórií a chudnutie inými spôsobmi.

Naozaj to funguje?


Niekoľko randomizovaných kontrolovaných štúdií študovalo účinky glukomanánu na chudnutie. Tieto typy štúdií sú zlatým štandardom vedeckého výskumu u ľudí.

V najväčšej štúdii bolo 176 zdravým ľuďom s nadváhou na diéte s obmedzeným príjmom kalórií náhodne priradených buď glukomanánový doplnok alebo placebo (8 dôveryhodný zdroj).

Boli testované tri rôzne doplnky glukomanánu s rôznymi dávkami. Niektoré obsahovali aj iné vlákna.

Toto sú výsledky po 5 týždňoch:

Ako môžete vidieť, strata hmotnosti bola výrazne väčšia u tých, ktorí suplementovali glukomanán.

S týmito výsledkami súhlasí aj niekoľko ďalších štúdií. Glukomanán spôsobil úbytok hmotnosti u jedincov s nadváhou a obezitou, keď sa pravidelne užívali pred jedlom.

Je obzvlášť účinný v kombinácii s diétou na zníženie hmotnosti. To isté platí pre všetky metódy chudnutia – najlepšie fungujú v kombinácii.

Zhrnutie


Keď sa glukomanán užíva pred jedlom, môže viesť úbytku hmotnosti u jedincov s nadváhou, najmä vytváraním pocitu plnosti a znížením príjmu kalórií.


Ďalšie zdravotné výhody Glukomanán


Okrem podpory chudnutia môže glukomanán zlepšiť niektoré rizikové faktory srdcových chorôb.

Podľa systematického prehľadu 14 štúdií môže glukomanán znížiť

  • Celkový cholesterol o 19 mg/dl (0,5 mmol/l).
  • „Zlý“ LDL cholesterol o 16 mg/dl (0,4 mmol/l).
  • Triglyceridy o 11 mg/dl (0,12 mmol/l).
  • Hladina cukru v krvi nalačno o 7,4 mg/dl (0,4 mmol/l).
  • Primárne znižuje hladinu cholesterolu v krvi znížením absorpcie cholesterolu v čreve.
  • Podľa tohto výskumu by pridanie glukomanánu do vašej stravy mohlo potenciálne znížiť riziko vzniku srdcových chorôb a cukrovky 2. typu.

Ako vo vode rozpustná vláknina sa glukomanán úspešne používa aj na liečbu zápchy.

Dávkovanie a vedľajšie účinky

  • Na chudnutie sa považuje za dostatočné dávkovanie 1 gram 3-krát denne.
  • Zmiešaný s vodou glukomanán expanduje a môže absorbovať až 50-násobok svojej hmotnosti. Preto je odporúčané dávkovanie glukomanánu v porovnaní s inými vlákninovými doplnkami nižšie.
  • Glukomanán nemá žiadny vplyv na chudnutie, pokiaľ sa neužije pred jedlom. Odporúčané načasovanie sa pohybuje od 15 minút do 1 hodiny pred jedlom.
  • Glukomanán je dobre tolerovaný a všeobecne považovaný za bezpečný.
  • Ak sa však glukomanán pred dosiahnutím žalúdka roztiahne, teda nezapije sa vodou, môže spôsobiť dusenie alebo upchatie hrdla a pažeráka, trubice, ktorá presúva potravu z úst do žalúdka. Aby ste tomu zabránili, mali by ste ho zapiť 1-2 pohármi vody alebo inej tekutiny!
  • Niektorí ľudia môžu pociťovať mierne vedľajšie účinky, ako je nadúvanie, plynatosť, mäkká stolica alebo hnačka, ale tieto negatívne účinky nie sú časté.

Glukomanán môže tiež znížiť absorpciu perorálnych liekov, ako je sulfonylmočovina, liek na cukrovku. Tomu sa dá vyhnúť užívaním lieku najmenej štyri hodiny po alebo jednu hodinu pred požitím glukomanánu.

Produkt s glukomanánom Be Slim

Recenzie Be Slim od Anna Brandejs

Věra

Glukomannan opravdu funguje. Potlačuje hlad a chutě. Přípravek navíc obsahuje výtažek z ostropestřce, pampelišky a kopřivy, které podporují detoxikaci organismu.

Lenka

Ak to vypijete pred jedlom, skutočne zjete menej jedla, je vidno, že vás to zasýti, samozrejme je potrebné pridať aj cvičenie, ak majú byť výsledky viditeľné, pozitívne to ovplyvňuje aj trávenie.

Vendula

Příjemná chuť malin, které miluju. Prášek se lehce rozmíchá ve vodě a opravdu navodí pocit plnosti, člověk pak nesní tolik. Pokud máte problém se zažíváním, tak rozhodně doporučuji. Dříve jsem si občas dávala samotné psyllium, ale pila jsem ho trošku s odporem a v kaši mi nepřišlo tak účinné. Naprosto mi vyhovuje tato ovocná kombinace s dalšími vitamíny.